Publikujte knihu – ihned a zdarma
510 nových e-knih v nabídce
Výběr měny

Tipy a triky jak psát

Jak nalézt téma pro příští knihu

Nemáte téma pro vaši další knihu? Možná zatím nemáte přesnou představu o ději vaší příští knihy, ale určitě vám postačí chuť (začít) psát. V dnešní době se nabízí nový, velmi účinný způsob, jak nalézt poutavé a originální téma pro vaši příští knihu – diskutujte, blogujte a chatujte na sociálních sítích.

Psaní knihy je povznášející jako i sebezničující proces, každý autor má časté obavy, že už nikdy nenapíše žádnou další knihu, že rozpracované dílo nikdy nedokončí, že už nikdy nenajde téma k psaní, ztratí inspiraci k vytvoření postav děje, svádí neodbytná tvůrčí muka, od stavu blaženosti, které může snadno vystřídat beznaděj, nechuť, zmatek.

Tvůrčí proces při vzniku knihy, vytváření charakterů jednotlivých postav, zápletek a dialogů můžete snadno sdílet s ostatními na blogu nebo sociálních sítích, můžete prezentovat knihu v rozepsané, ještě nehotové podobě a můžete se nechat podnítit reakcemi ostatních, jak by se mohl děj dále vyvíjet, jaké osudy budou čekat postavy knihy, které postavy ponechat v ději a které odsunout do pozadí.

Napsání knihy není jen pouhým cílem, psaní knihy je cestou. Ti, kteří se účastní diskuse o vaší knize, si pravděpodobně budou chtít přečíst její výslednou podobu a máte lepší šanci, že si zakoupí vámi napsané dílo.

Určitě nebudete na blogu nebo na sociálních sítích zmiňovat žádné klíčové informace, hlavní zápletky odehrávající se v příběhu a jejich rozzuzlení, doporučujeme vám pouze nastínit příběh knihy a postav v hrubých obrysech. Vzbuďte ve svých čtenářích zájem, ale neunavujte je příliš mnoha důvěrnými informacemi, sdělujte jim pouze tolik, abyste je udrželi v napětí.

Jak napsat poutavý popis knihy

Popis knihy je prvotní informací pro čtenáře a dobře napsaný popis může výrazně zlepšit prodejní výsledky. Věnujte tedy dostatečnou péči při napsání poutavého popisu knihy, který zaujme čtenáře, vzbudí v nich zvědavost a chuť si knihu zakoupit a přečíst.

Krátký popis knihy je stejně důležitý i u e-knih, správná prezentace e-knihy je možnost, jak se odlišit v obrovském množství knižních titulů, které jsou v nabídce na internetu.

Někteří autoři nechtějí prozradit nic z děje knihy předem, naopak jiní spisovatelé mají problém, jak stěsnat dlouhý a složitý děj knihy do pár řádek popisu. Při psaní popisu knihy platí, že příliš mnoho informací může působit jako matoucí a nepřesvědčivé pro čtenáře.

Napsání vhodného popisu knihy je součástí vašeho tvůrčího procesu, popis knihy průběžně vylepšujte, ale archivujte si i předchozí popisy, s odstupem času můžete provést zajímavou syntézu několika verzí, jak vznikaly v běhu času.

Popis knihy není určen jen na vnitřní přebal knihy nebo pro krátkou informaci na webových stránkách, popis vaší knihy můžete použít k prezentaci knihy na sociálních sítích, blogu, letácích a jiných tiskovinách apod.

Na základě mnohaletých zkušeností vydavatele jsme získali řadu důležitých poznatků a postřehů, které vám můžeme předat

  1. V popisu knihy je podstatný pouze hlavní děj nebo hlavní téma knihy, není potřeba odbíhat do detailů děje nebo popisu vedlejších postav.
  2. Popis knihy by neměl být delší než 150 slov, ačkoli má kniha několik tisíc slov, je dobré shrnout její děj do jedné nebo několika vět popisující základní děj.
  3. V popisu uveďte, co může případné čtenáře nejvíce nalákat, aby si chtěli knihu zakoupit a přečíst.
  4. Pište v třetí osobě v přítomném čase, i když je vaše kniha psaná s největší pravděpodobností v minulém čase, její popis napište v přítomném čase. Popisujte knihu, jako byste hovořili se čtenářem osobně tváří v tvář, a on(a) se vás ptal, o čem ta kniha je. Určitě byste mu odpověděli v přítomném čase a knihu byste nejspíše vyprávěli z pohledu třetí osoby, ačkoli jste knihu mohli napsat v ich-formě.
  5. Používejte co nejčastěji slova vyvolávající citové reakce, snažte se při popisu knihy vyvolat ve čtenáři stejné emoce, jaké budou evokovány při čtení vaší knihy. Dejte si však pozor, abyste to s užíváním citově zabarvených slov nepřeháněli, používejte těchto mocných slov jako koření - střídmě a ve vhodný okamžik. Pro vaši lepší představu vyjádřeno v číslech - ve slovním popisu o 125 slovech, použijte asi 6-10 slov s emociálním nábojem.
  6. Popis knihy je především součástí marketingu a podpory prodeje knihy, nejedná se o žádný literární útvar, při psaní popisu knihy se řiďte více hlavou než srdcem.
  7. Přečtěte si popisy knih jiných autorů ve stejném nebo podobném žánru, je to skvělý způsob, jak zjistit, jaké jsou obvyklé popisy knih.

Naše zkušenosti jsou pouze doporučení a hrubý návod, jak napsat popis knihy, je samozřejmě jen na vás, jak oslovíte čtenáře.

Přejeme Vám dobrou múzu při psaní knihy, chytrou hlavu při její prezentaci a úspěšný prodej!

Tvorba webových stránek - AiVision, s.r.o.